Vyhľadávanie
Vyhľadať

Rudolf Križan o investíciách BHP

V čase vyhlasovania výsledkov ste už ako riaditeľ hotela nepôsobili...

V tom čase som pôsobil ako člen predstavenstva skupiny Best Hotel Properties (BHP). Ako prevádzkový riaditeľ skupiny zodpovedám za prevádzkové procesy vo všetkých hoteloch skupiny, a to vrátane moskovského hotela Baltschug Kempinski. Do nášho portfólia patrí aj hotel InterContinental v Prahe a vlani vo februári sme kúpili 464-izbový Double Tree by Hilton Westminster v Londýne. Okrem toho nám medzičasom pribudol do správy aj hotel Double Tree by Hilton v Košiciach.

Prečo to „odskočenie“ do vtedy ešte hotela Kempinski?

Do funkcie generálneho riaditeľa som bol uvedený na dva roky, a to kvôli konverzii hotela Kempinski na hotel pod značkou The Luxury Collection. Bolo to náročné obdobie a mojou úlohou bolo nastaviť všetky prevádzkové procesy tak, aby fungovali. Zmena bola špecifická v tom, že sa udiala cez noc - čo sa často nevidí.

Čo to v praxi znamená?

Do polnoci fungoval hotel pod značkou Kempinski a ráno sa hostia zobudili už v hoteli patriacom pod krídla siete Starwood, konkrétne pod jej značku luxusných hotelov - The Luxury Collection. Pár mesiacov po tom sieť Starwood kúpila sieť Mariott, takže nás čakali ďalšie zmeny. Mojou ďaľšou úlohou bolo vytvorenie klastra, pretože my sme v Bratislave konvertovali nielen hotel Kempinski z manažment kontraktu na franšízu, ale takisto aj Sheraton a rok predtým aj Hotel Crowne Plaza. Zavádzali sme klastre – finančný, HR, IT aj obchodný, tak, aby sa nebili štandardy Marriott so štandardmi hotela Crowne Plaza od spoločnosti IHG. Čo sa nám podarilo je, že nám to umožnilo upraviť cenovú politiku všetkých hotelov. Zároveň fungujú tieto klastre ako synergie, takže existuje vo všetkých troch hoteloch výmena informácií a optimalizácia procesov. Z toho vyplýva šetrenie nákladov. Vďaka výmene informácií vieme udržať hostí v rámci našich prevádzok a vďaka tomu si dokážeme lepšie manažovať klientov. Po dvoch rokoch od implementácie som sa zasa vrátil k tej náplni práce, ktorú som mal predtým.

Aké sú ďalšie investičné plány skupiny v rámci hotelierstva?
Skupina BHP má investičný apetít, čo je dobré. Pozeráme sa však po hoteloch iným spôsobom, než ako je zvykom - že sa rozšíri informácia, až keď je nejaký hotel na predaj. My sa pozeráme po hoteloch, ktoré nie sú na predaj, no dostaneme indíciu, že by ich možno majitelia predali. Vtedy vstupujeme do priamych rozhovorov. Ide o biznis hotely, ktoré sú viac ako 200-izbové, sú v dobrých lokáciách, sú vo veľkých mestách, spravidla v metropolách. Vždy sa dívame dopredu. Vyhodnocujeme najmä to, že ak sa nám podarí hotel prevziať, či vieme vylepšiť svoju pozíciu napríklad o päť rokov v prípade, že by prišiel nový záujemca. Takže sa momentálne pozeráme na Lisabon, či Madrid...

Znamená to, že ste presmerovali svoj záujem z východu, ruského trhu na západ?

Ruský trh nesie so sebou väčšie riziká ako západoeurópsky, takže v Rusku sme momentálne stabilizovaní a stačí nám jeden hotel. V západnej a strednej Európe sa dá vývoj lepšie odhadnúť, takže skôr sa pozeráme tam. Je to o indícii, ktorá zapadá do našich možností a predstáv. Našou snahou je urobiť zmenu tak, aby bol reálny potenciál lepších výsledkov. Na trhu je veľa hotelov, ale mnohé sú v destináciách, ktoré nás neoslovujú, lebo tam nevidíme pravdepodobnosť, že by sa o päť rokov pozícia hotela mohla vylepšiť natoľko, aby to bol zaujímavý obchod. Sme typ investora, ktorý keď sa pre investíciu rozhodne, tvrdo na nej pracuje. Zainvestujeme do renovácie, repozicionujeme hotel, a potom sa rozhodneme, čo ďalej. Ak nás to bude baviť a čísla budú dobré, tak si ho môžeme nechať aj 20 rokov, ale minimálne po piatich rokoch by sa malo ukázať, že sme s hotelom niečo spravili a že sa to celé oplatilo.

Sú pre vás zaujímavé len biznis hotely, alebo aj pobytové, rekreačné, napríklad na Slovensku?

My sa pozeráme skôr na biznis hotely a predovšetkým v európskych metropolách. Slovensko momentálne neriešime, je to skôr priestor pre sesterskú skupinu Tatry Mountain Resort, ktorá rozvíja v Tatrách všetky segmenty služieb. 

V Tatrách je zatiaľ jeden päťhviezdičkový hotel, nie je v pláne ďalší?

Je to otázka, do akej miery je tu dopyt po luxusnom segmente. Keď sa pozriete aj na druhú stranu Tatier do Zakopaného, ani tam nie je luxusný hotel typu Kempinski. Takže je to otázka destinácie, či je vnímaná ako luxusná destinácia, alebo destinácia určená pre strednú klientelu. Myslím si, že pre Tatry sú momentálne ideálne tie tri-štyri hviezdičky, a to pre Nízke aj Vysoké. Päťhviezdičkový hotel, ktorý tam máme, pozicionujeme na úrovni rakúskych hotelov luxusných značiek a momentálnemu dopytu prevažne česko - slovenského trhu stačí. Priestor pre ďalší hotel tohto typu by bol pri zosilnení dopytu z poľského a ruského trhu. Teraz je cieľom, aby sa rozvíjali infraštruktúry troch stredísk, ktoré vo Vysokých Tatrách sú – Štrbské Pleso, Lomnica a Smokovec, aby tam bol život a miestni obyvatelia mali z turizmu radosť. Aby sa udržal v takých mantineloch, aby Tatrám neublížil.

Pre biznis hotely je podstatná kongresová turistika. Ako vidíte jej budúcnosť na Slovensku, v Bratislave?

Bratislava má svoje problémy. Je v nej veľmi veľa ubytovacích kapacít. Samozrejme, že cítime potrebu veľkého konferenčného centra ako majú väčšie mestá. Zúčastňovali sme sa aj rozhovorov s veľkým developerom, ktorý bude stavať Euroveu 2, kde je plán vybudovať konferenčné centrum. To by malo značne pomôcť Bratislave dostať sa na mapu asociácií, organizujúcich veľké konferencie v rámci Európy. Určite to nebude také veľké konferenčné centrum ako má Praha alebo Viedeň, ale pre dve tretiny asociácií bude určite atraktívne. Tým skôr, že Bratislava je bezpečná, neobjavená, takže potenciál je veľký. Musel sa nájsť súkromný investor, keďže mesto to nemá vo svojom programe. Pokiaľ všetko dobre pôjde a to konferenčné centrum vznikne a bude priamo v centre mesta, bude to veľká výhoda. Na druhej strane vieme, že hoci my v Bratislave manažujeme tri zo štyroch najdôležitejších hotelov, iba jeden z nich má pre toto konferenčné centrum potenciál, pretože účastníci kongresov bývajú v troj-, maximálne štvorhviezdičkových hoteloch a my manažujeme väčšinu s piatimi hviezdičkami. Pre nás sa to môže javiť ako nie perspektívny biznis. Na druhej strane, zaplnenie súčasných kapacít vďaka týmto konferenciám spôsobí výtlak hostí do hotelov vyšších kategórií, a tak z toho budeme profitovať. Takže ak sa Eurovea dokončí v roku 2020, môžeme rátať pri nábehovej krivke 2 – 3 roky, že v rokoch 2022-23 bude Bratislava na kongresovej mape a bude mať veľký konferenčný biznis.

Text: Zlatica Kramárová

Foto: archív BHP

Partneri